Ulriksdals Golfklubb bildades 1986 och har idag nära 400 medlemmar.
Klubbens golfbana ligger en drive från Stockholms centrum strax norr om Järva Krog.

Anläggningens grundare heter Alec Backhurst.
1969 anlades en drivingrange på ulriksdalsfältet. Nio hål stod klara 1972 och ytterligare nio och därmed en fullvärdig 18 håls bana stod klar 1975.

Alec’s Golf – som anläggningen kom att heta – var unik när den stod klar och var länge den enda i sitt slag. Här tilläts man spela golf utan att vara medlem i en golfklubb. Enda förutsättningen var att ha genomgått en grundutbildning (grönt kort).
I slutet av 70-talet var det svårt att bli medlem i en etablerad golfklubb och därför kom Alec´s Golf att få stor betydelse för golfens expansion i hela stockholmsområdet.

Fram till oktober 2006 arrenderade Alec’s Golf AB golfanläggningen av Solna Stad. Bolaget hyrde i sin tur ut spelrätter till Ulriksdals Golfklubb.

I november 2006 träffade Ulriksdals GK ett avtal med Wåhlins Fastigheter AB om bl a spelrätter för klubbens medlemmar på banan under 2007 och med option om förlängning ett år i taget.

Planer på att bygga bostäder och kontor på golfbanans mark har funnits länge.
Byggbolaget Peab äger byggrätten och idag har byggandet påbörjats på mark intill golfbanan.
Ulriksdals GK har löpande kontakter med Peab, som ställer sig välvilliga till fortsatt golfspel i området så länge det är möjligt – läs mer i menyn om Banans framtid.